Ce este medierea ?

Ce este medierea ?

Art. 1 din Legea 192/2006 defineste medierea ca “o modalitate de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei terte persoane specializate in calitate de mediator, in conditii de neutralitate, impartialitate, confidentialitate si avand liberul consimtamant al partilor”, prin urmare, medierea ofera o alternativa la solutionarea unui conflict pe cale judecatoreasca.

Sintagmele “pe cale amiabila” si “avand liberul consimtamant al partilor”, semnifica faptul ca medierea poate avea loc numai daca ambele parti consimt sa apeleze la aceasta procedura, iar negocierile, discutiile care au loc intre parti in cadrul medierii se desfasoara in termeni cat se poate civilizati si de concilianti, acordul la care se ajunge fiind convenabil ambelor parti.

Medierea trebuie sa se desfasoare, potrivit legii, in conditii de neutralitate si impartialitate, ceea ce inseamna ca mediatorul nu este, in procedura medierii, aparatorul niciuneia dintre parti. El nu da solutii, nu are putere de decizie privind continutul intelegerii, ci doar vegheaza ca intelegerea partilor sa nu incalce dispozitiile legale si incurajeaza partile sa pastreze un ton civilizat, sa discute constructiv si sa ofere concesii reciproce.

Medierea se desfasoara in conditii de confidentialitate, adica, spre deosebire de litigiile deduse judecatii in fata instantelor, cand dezbaterile au loc public, in fata tuturor celor prezenti in sala, iar solutia este de asemenea publica, fiind citita in sedinta publica si redactata intr-o condica la care are acces oricine, in cazul medierii totul este confidential, incepand cu identitatea partilor pe care mediatorul nu o poate dezvalui decat daca partile consimt in acest sens, si continuand cu detaliile conflictului, discutiile pe marginea conflictului, discutiile partilor in cadrul sedintei de mediere, etc. Astfel, toate sustinerile facute pe parcursul medierii de catre partile aflate in conflict, de catre mediator si de care orice alta persoana care participa la mediere, au caracter confidential fata de terti si nu pot fi folosite ca probe in cadrul unei proceduri judiciare sau arbitrale, cu exceptia cazului in care partile convin altfel, ori legea prevede contrariul.

Mediatorul va atrage atentia persoanelor care participa la mediere asupra obligatiei de pastrare a confidentialitatii si le va putea solicita partilor semnarea unui acord de confidentialitate.

Mediatorul este obligat sa pastreze confidentialitatea informatiilor de care ia cunostinta in cursul activitatii de mediere, precum si cu privire la documentele intocmite sau care i-au fost predate de catre parti pe parcursul medierii, chiar si dupa incetarea functiei sale.

Medierea se bazeaza pe increderea pe care partile o acorda mediatorului, ca persoana apta sa faciliteze negocierile dintre ele si sa le sprijine pentru solutionarea conflictului, prin obtinerea unei solutii reciproc convenabile, eficientesi durabile, precum si pe cooperarea partilor.

SCOPUL medierii este ca prin negociere partile sa ajunga la o solutie avantajoasa pentru ambele parti, care sa poata fi pusa in aplicare si pe care partile sa o respecte de bunavoie.

Medierea reprezinta o activitate de interes public (art. 4 alin.1 din legea 192/2006). Interesul public este definit ca acel interes care implica garantarea si respectarea de catre institutiile si autoritatile publice a drepturilor, libertatilor si intereselor legitime ale cetatenilor, recunoscute de Constitutie, legislatia interna si tratatele internationale la care Romania este parte, precum si indeplinirea atributiilor de serviciu, cu respectarea principiilor eficientei, eficacitatii si economicitatii cheltuirii resurselor.